My Insta

Wednesday, December 9, 2009

Bengkel Kuda di Terengganu Equestrian Resort

Sampai kat TER(TERENGGANU EQUESTRIAN RESORT) tu kita orang kenal la dengan cikgu kita orang bak kata pengerusi KEC tu...sorang melayu sorang lagi indian..kita orang punya kelas special tau kat arena punyalah best angin dia.. firstly intro dia pasal teori la... tapi memang banyak benda nak kena hafal kena kenal kuda dari segala aspek.. apa nama bahagian-bahagian kuda dan macam-macam lagi..


nie la sifu-sifu kami, Encik Zahari & Mr. Lingesh
                  
Pastu kita orang ada praktikal juga tau itu yang penting sebenarnya. Firstly kita orang diajar macam mana nak dekati kuda, bawa dorang jalan dan membelok dengan betul... aq punyalah takut macam nak mati ja masa kena wat tu..berdebar-debar macam aq jumpa prince aq ja..hahaha padahal nak bawa kuda pi jalan-jalan ja...huh punyalah gabrah... kat bawah nie gambar aksesori kuda..bkn pakai tuk saja-saja tau! semua ada fungsi tersendiri..


dan yang nie plak muka-muka comel kuda yang ada kat TER



Tengah hari tu kita orang lunch kat restoran seri melor kat situ jugak... tapi best gila tau! Macam pi dinner ja... Cuma kita orang tak da la rupa nak pi dinner bab sumanya da bau kuda da...hehehehe makanan dia pulak memang sedap..rojak dia lagi sedap! Aq ganyang ja...hehehe bila lagi kan aq bayar RM60 tu... so tak baik membazir! Hihihi pastu kita orang pi solat la plak.. dah kita orang lepak jap kat anjung polo sedap siot angin kat situ best gila kalo tido kat buaian....hihihi memang tido mati ah jawabnya...

nampak sedapkan?..tapi memang sedap pn..hehe

Pukul 2.30 kita orang sambung kelas balik...teori la dulu kan! Cikgu kita orang tu bagi tau la tentang kuda, sifat-sifatnya, pemakanan, nak jaga kuda dan macam-macam lagi la.... pastu kita orang punya praktikal.. kita kena ajar macam mana nak bersihkan kuku kuda tau... dan memang ada caranya bukan main redah ja... firstly kena tepuk kuda tu dulu kena bagi tau kuda tu kita ada dengan dia..kena sentuh leher dia hingga ke bahu pastu ke kaki kuda tu.. nama kuda kita orang haidi..betina tau! Memang comel gila tapi pemalu siot..hehehe dah sentuh ke kaki kuda tu kakinya akan dinaikkan sendiri tau! Macam tau-tau ja...hehehe da biasa la tu..tapi kalau dia degil kena picit tendon kuda tau pastu dia akan naikkan kakinya la bagi kita senang nak bersihkan kuku dia.. kena bersihkan pakai hoof pick with brush tau..la grooming kit dia...bestkan ingatkan orang ja yang kena grooming tapi kuda pun nak jugak..isy isy! Jeles la tu...pastu nak pegang kaki kuda pun ada caraanya jugak..kaki depan tangan kita depan kaki dia tapi kalo kaki belakang tangan kita kena kat belakang dia bab untuk keselamatan kita jugak..kang tak pasal-pasal kuda tu terkejut time kita bersihkan kaki dia tak ke naya? Kena tolak bab dia da terkejut beruk..beruk pun tak terkejut macam tu...hahahaha da la tu kaki belakang paling kuat bab tendang-tendang plak tu...huhuhu

tengoklah betapa manjanya sang kuda nie..sumanya nak orang tolong pakaikan..huhu

pastu kami ada praktikal lagi... kami kena lepaskan kuda dalam padok dan tangkap kuda tu balik. Aku pegang haidi..bawa dia masuk padok pastu lepaskan healer dia...nasib baik itu kuda baik tak banyak buat hal...hari ini kami belajar mengenal makanan kuda...special dishes tau! Bukan sembarangan...punyalah mahal makanan dorang...siap diimport pulak tu...

final day bengkel..kita orang ambik kuda dan groom kan dia..hehe pastu bawa masuk kat arena dan setiap peserta kena naik kuda..hehe..tapi kuda jalan je la..seorang peserta plak akan pegang tali kuda(ada nama tapi lupa la plak) hehehe..so kita orang just wat satu pusingan je la..best tau! First time dapat naik kuda la katakan..walaupun takut tapi bila da selesa tu rasa macam tak nak turun je..hehe



da selesai kita orang ada explorace plak..huhu memang best gila..penat tapi kita orang hapy sangat-sangat..

4 comments:

Yanmie said...

wah bestnya dpt naik kuda...yihaaa~~

m@Ri@ said...

teringin nak naik kuda..tp takut..

sherry said...

first tu mmg la tkut jgk m@ri@..tp bla da kt ats kuda tu syok gile rasa mcm xnk turun je..baik cuba

sI tEDI said...

aku tak pernah naik kuda.. aku takut sangat kalau pinggang kuda tu patah kalau aku naik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...